onsdag den 2. juli 2014

Boys month #2 + lidt om søvn


Denne dragt er syet efter (endnu et yndlings) Ottobre mønster (1/2013) og er et rigtig fint mønster. Pasformen er rigtig god. Den er syet i stof fra stof og stil og der er påsyet en bil på maven og lavet rib-piping ved ærmerne. Næste gang jeg skal lave den vil jeg lave piping´en lidt mindre ellers er den rigtig fin som den er. Ribben er også fra stof og stil. Og som i kan se er MC også vild med den ;)

Hehe bassen skyder med maven (der er en grund til at han er kendt som bassen herhjemme). Bodyen er syet efter endnu et Ottobre mønster (SURPRICE!!) fra blad nr. 1/2012. Den har knaphulsåbning i halsen som jeg døjede meget med at få pæn, men synes det lykkedes nogenlunde. Dog er jeg kommet til at tegne mønstret forkert af/klippet forkert for åbningen sidder skævt som i nok kan se på billedet. Men ud over det er det en fin body med en god pasform. Stoffet er købt hos Videbæk sybutik som er en rigtig fin stofbutik i nærheden af hvor jeg bor. Elsker at komme der. De har rigtig mange fine jerseystoffer især og så har de en stor afdeling med reste/2. sorterings stof hvor man altid kan gøre et godt kup. Det var der jeg fandt helikopterstoffet også. Ribben er fra stof og stil.

Bukserne er mønster nr. 2 fra Ottobre 6/2013 men lavet med rib i stedet for elastik på maven. De er opsyet i velour og rib fra stof og stil og er også super fine til bassen.

Som jeg måske tidligere har nævnt har vi døjet lidt med at få MC til at sove om dagen (mere end 30 min ad gangen i hvert fald). Jeg har været til kiropraktor med ham da jeg synes han var lidt stiv i kroppen og kiggede meget til den ene side frem for den anden, og håbede lidt det ville hjælpe på hans søvnproblemer. Det gjorde det også umiddelbart den første uge men så gik han tilbage til kun at sove 30-45 min ad gangen igen. MEN nu er jeg begyndt et nyt projekt i håbet på at få ham til at sove lidt mere ad gange om dagen. Efter at have læst om en bog der hedder "12 hours sleep by 12 weeks old" på Mette Maries blog Twinpeaks hvor det er mutti der bestemmer hvornår poden skal spise, har jeg bestilt bogen. Jeg har ikke fået den endnu men er så småt begyndt ved at skære ned til at bassen kun spiser hver 4. time som er en af principperne i bogen. Det tog ikke mere end et par dage på trods af at han var begyndt at ville spise hver anden time ca. Ud over at ville spise hver anden time, ville han heller ikke spise mere end 5-10 min og så lå han og vred sig og gad ikke mere. Men nu er vi oppe på at der går 4 timer imellem så han spiser 8-12-16 og så inden han går i seng som oftest er ved 19-20 tiden. Derefter sover han til kl 5 hvor han får et lille måltid og så sover vi videre til kl 8. Han sover meget stabilt om natten (hvilket gør mutti meget glad!!!) og efter vi startede på at have faste spisetider (for ca. en uge siden) er han også så småt ved at have en mere fast rytme om dagen. Han sover en lur på ca. 1 time fra 10 ish og frem og så igen en lur på en 2-3 timer om eftermiddagen. Han sover stadig lidt uroligt og skal have sutten nogle gange med hey synes dælme det går fremad! Måske er det også fordi jeg har ændret min opfattelse oppe i mit lille hoved - havde nemlig en ide om at babyer skulle sove laaaaange lure på 4-6 timer for "Det gør alle de andre børns jo!!", men det gør de jo ikke. Nogle få gør måske...i perioder....men tror egentlig langt de fleste er meget ustabile med hvad de sover og så skal jeg jo også tænke på at hvis de sover 6 timer om dagen så sover de jo nok det mindre om natten...og jeg er jo ret glad for at MC synes det er sengetid ved 19-20 tiden så farmand og jeg også kan få lidt tid sammen inden det er vores sengetid. Næste skridt er at han dropper "nat"amningen ved 5-tiden og sover helt igennem natten...meeeen det gør mig nu ikke så meget, han spiser kun 10 min og så sover han pænt videre...SÅ jeg klager ikke!

6 kommentarer:

FrkTURKIS sagde ...

Rigtig fine dragter - og skøn model :-)
Uh, hvor manglende søvn kan fylde meget - førstebarnet sov næsten ikke og var meget svær at få til at sove, men yngstesønnen elsker at sove og har været nem fra fødsel!

Tanker fra Anker sagde ...

Lækker dragt... Mht søvn, synes jeg det var svært, ofte varede "problemerne" ikke så længe ad gangen. Ved ikke om vi havde et nemt barn, han sov sjældent de lange lurer som du snakker om. Til gengæld var han effektiv spiser både dag og nat, så jeg tror knap nogen af os vågnede. Krydser fingre for at det går lige så nemt med den næste :-) Håber du finder en rytme i begge kan leve med :-)

Arlianas sagde ...

Tøjet er SÅ skønt...

Ihh, hvor er han dejlig!

Gad vide om min Arn-basse ville finde sig i kun at få mad hver 4. time...
Hmm...

Unknown sagde ...

Tusind tak :)
Ja det kan godt nok fylde meget inde i ens hoved når de ikke siver sov man synes de skal hehe. Jeg har hvert fald i perioder tænkt på det 24-7 og har ingen overskud haft over at skulle være på konstant.

Unknown sagde ...

Jeg har også vænnet mig til tanken om at han nok ikke kommer til at sove så meget om dagen. Men så længe han sover så godt som han gør lige for tiden hvor han tager i omegnen af 12 timer hver nat men en enkelt amning sidst på natten/først på morgenen så behøver han heller ikke at sove ret meget om dagen. Så har jeg jo hele aftenen til at "være mig selv" og får min nattesøvn og det er bestemt ikke at kimse af :)

Unknown sagde ...

Tak. Jeg er også ret vild med ham hehe :)

Jeg var også meget spændt på om Mads ville være med til det i starten da han spiste ca hver anden time. Men vi fik egentlig rimelig hurtigt "trappet ned" til hver 4. time uden de store problemer. Men det skal også siges at det ikke er alle dage det går lige godt. Men så får ham bare et lille ekstra måltid og så igen når det er "spisetid". Vil jo heller ikke nægte knægten mad hvis han er sulten. Men de fare måltider hjælper bare på regelmæssigheden så han kan meget bedre finde ud af hvornår det er spisetider og hvornår det er sove tid :)